XXXXXXXXXXXXXXXXX
SENARAI AHLI JAWATAN KUASA SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH
SESI 2011-2012
PENGERUSI : EN. RUZALI BIN SAID
(014-2658 952)
SETIAUSAHA : EN. TAJOL ARIFFIN BIN HASAN
(012-3748 376)
BENDAHARI : PN. NORHISHAM BT. HJ ITHNIN
(017-2769 419)
BARISAN AJK :
1) EN. MOHAMAD RADZI BIN AKIB
2) EN. MOHD YUSOH BIN SIRAT
3) EN. NEKMAT BIN TAKIN
4) EN. MADIN BIN BAKAR
5) EN. ABU KASSIM BIN MOHAMAD
6) EN. KHAIRI BIN JAHIM
7) EN. ARZREEN BIN ABAS
8) PN. HAMIDAH BT. BASHAR
9) PN. NORMALA BT. AL-ATAS
10) PN. JAMILAH BT. TAAT
11) PN. AZILA BT. ALIAS
12) PN. RODIAH BT. MAJID
13) PN. MAIMUNAH BT. HJ ABU TALIB
14) PN. NOR AZAH BT. BAHARIN
15) PN. SITI ROHANI BT. MISKAN
16) PN. CIK PUTEH BT. BUNGSU
17) PN. RAJA DIWI BT. SULONG
18) PN. CHE MAH BT. JAAFAR
19) PN. AZIZAH BT. MAHMUD
20) PN. SARIMAH BT. OTHMAN
21) PN. PARIDAH BT. HJ. HAMID
Disemak oleh :
Mohd Awal bin Mangsor
Pengerusi
MINIT MESYUARAT AJK SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH KALI KE 4 (2010)
Tarikh : 24hb
Mei 2013
Masa : 09.00
Malam
Tempat : SURAU
INFITAH AL-KHAIRIAH
Kehadiran : 13
orang
1.
Agenda
1 : Ucapan Alu-aluan Pengerusi
1.1 Pengerusi
mengucapkan terima kasih dan mengalu-alukan kehadiran semua AJK dan jemaah yang
berkesempatan hadir. Pengerusi juga memaklumkan ramai AJK yang tidak dapat
hadir mesyuarat kerana balik kampung memandangkan kebetulan cuti 3 hari
ditambah dengan cuti sekolah.
1.2 Sebelum
meneruskan mesyuarat, Pengerusi memohon semua yang hadir membacakan surah
al-fatehah mohon keberkatan dan kesejahteraan.
2.
Agenda
2 : Pengesahan Minit Mesyuarat AJK Kali Pertama
2.1 Pengerusi
membaca minit mesyuarat AJK kali pertama sepintas lalu. Menyentuh agenda 3 pada
minit mesyuarat AJK kali pertama tersebut, Pengerusi memaklumkan berkenaan
tiang pagar yang rosak, beliau telah menghubungi kontraktor Hajjah Suraya yang
telah berjanji akan membaiki tiang pagar tersebut. Kerja-kerja membaik pulih
akan dilakukan oleh anak beliau. Bagaimanapun baik pulih tersebut tidak dapat
dijalankan dalam masa terdekat ini memandangkan kontraktor terbabit perlu
menyiapkan satu projek lain. Pengerusi meminta agar jemaah dapat bersabar dan
memberikan masa pada kontraktor terbabit.
2.2 Untuk
lain-lain infrastruktur seperti bidai dan awning,
setiausaha akan membuat permohonan rasmi kepada Baitulmal.
2.3 Penambahan
pinggan mangkuk pula akan bergantung kepada kewangan semasa surau. Meskipun
surau mempunyai dana, bagaimanapun pengerusi akan mengamalkan perbelanjaan
secara berhemah. Perbelanjaan adalah berdasarkan yang utama diutamakan dahulu.
2.4 Minit
mesyuarat AJK kali pertama dicadang untuk pengesahan oleh Encik Nekmat Takin
manakala Encik Khairi Jahim menyokong.
Tindakan
: Makluman
3.
Agenda
3 : Majlis Sambutan Israk Mikraj
3.1 Mesyuarat
bersetuju mengadakan majlis israk mikraj pada 05/06/2013 bersamaan hari rabu malam
khamis.
3.2 Tentatif
sambutan adalah seperti biasa dengan menjemput penceramah.
3.3 Mesyuarat
juga mencadangkan agar kutipan derma ikhlas dilakukan seperti biasa. Setiausaha
akan mengeluarkan satu surat rasmi bagi tujuan kutipan tersebut. Agihan tugas
bagi menjalankan kutipan derma israk mikraj ini adalah seperti berikut :
3.3.1 Blok A, B dan C – Puan Raja Diwi
3.3.2 Blok D – Puan Norhisham Hj. Ithnin
3.3.3 Blok E – Puan Lin dan Puan Normah
3.3.4 Blok F – Puan Norfitri Sarif
3.4 En.
Nekmat Takin mencadangkan sebelum majlis tersebut, diadakan gotong royong untuk
membersihkan persekitaran surau. Tarikh dan masa gotong royong tersebut akan
diberitahu kelak.
3.5 Setiausaha
akan mengeluarkan surat jemputan kepada beberapa orang VIP, surau-surau berdekatan
dan notis pemberitahuan kepada warga Rumah Pangsa Senawang Fasa 2.
3.6 Puan
Raja Diwi akan mengetuai urusan penyediaan menu makan pada majlis israk mikraj
dengan dibantu secara beramai-ramai oleh AJK dan jemaah-jemaah yang
berkelapangan. Bagi urusetia sambutan, semua AJK lelaki adalah terlibat secara
langsung.
Tindakan
: Makluman Setiausaha/AJK
4.
Agenda
4 : Usul dan Cadangan
4.1 Pengerusi
mencadangkan pada setiap bulan agar surau dengan kerjasama persatuan penduduk
dapat memberikan sumbangan tertentu kepada golongan yang memerlukan seperti
OKU, warga emas, ibu tunggal dan mereka yang difikirkan layak.
4.2 Untuk
merealisasikan cadangan tersebut, pengerusi juga mencadangkan ditubuhkan satu Panel Pemilih Khas. Anggota panel yang
dicadangkan terdiri dari 11 orang dan telah dipersetujui oleh mesyuarat AJK iaitu
:
1) Pengerusi
2) Imam
3) Setiausaha
4) Bendahari
5) Bilal
6) Siak
7)
Pn. Raja Diwi
8)
Pn. Lin
9)
Cik Putih
10)
Cik Normah
11)
En. Khairi Jahim
4.3 Pengerusi
mohon bermula dari sekarang bolehlah senarai nama-nama cadangan penerima
bantuan tersebut diajukan kepada beliau, setiausaha atau mana-mana barisan AJK
untuk dinilai oleh barisan panel yang dilantik. Setiausaha akan menyediakan
borang khas bagi tujuan dokumentasi.
4.4 Pengerusi
juga mencadangkan pada setiap hujung bulan malam jumaat iaitu ketika majlis
bacaan yasin, menu disediakan secara beramai-ramai oleh barisan AJK surau. Menu
ini dibawa dari rumah sama ada berbentuk kuih-muih, buah-buahan, pelbagai
makanan seperti nasi lemak atau bihun dan sebagainya. Surau hanya akan
menyediakan minuman sahaja. Ini bertujuan agar AJK dapat bersama-sama
menyumbang sesuatu kepada surau secara tidak langsung.
4.5 Pengerusi
juga mencadangkan agar satu kertas kerja dibuat oleh setiausaha bagi memohon
peruntukan untuk membeli peralatan lengkap khemah berserta kerusi dan meja khas
untuk kegunaan surau. Ia juga sebagai salah satu cara untuk surau mendapatkan
sumber kewangan dengan menyewakan khemah tersebut kepada jemaah yang memerlukan
dengan kadar yang murah.
4.6 En.
Tajol Ariffin bercadang untuk memohon kepada Baitulmal atau Pejabat Menteri
Besar bagi membeli peti sejuk mini bagi kegunaan surau.
4.7 Cik
Normah mencadangkan agar surau dapat memberikan sedikit sumbangan kepada jemaah
yang akan pergi menunaikan umrah. Cadangan ini mendapat maklum balas positif
dari barisan AJK. Pengerusi bersetuju untuk memberikan sumbangan berupa
telekung kepada Cik Wok (Pn. Rosnah) yang akan berangkat menunaikan umrah pada
08/06/2013 nanti. Bagaimanapun pengerusi memaklumkan sebarang sumbangan adalah
bergantung juga kepada akaun semasa surau.
4.8 Pn.
Jamilah Taat mencadangkan peruntukan menu makan pada majlis yasin dinaikan
daripada RM30 kepada RM50. Mesyuarat juga bersetuju dengan cadangan tersebut
dengan syarat penyediaan menu itu dibuat secara giliran.
Tindakan
: Makluman
5.
Agenda
5 : Lain-lain Hal
5.1 Setiausaha
dan Pengerusi memaklumkan bahawa untuk apa-apa aktiviti surau janganlah sampai
terlalu mengikut protokol kerana fungsi surau sebagai rumah Allah berkehendak
segala yang dilakukan atas dasar Lillallah
Taala. Pengerusi berharap untuk kaedah komunikasi, setiausaha akan mengguna
pakai pelbagai cara yang difikirkan relevan seperti selain daripada menggunakan
cara lama iaitu surat menyurat, kaedah pemberitahuan di papan kenyataan, di
laman blog surau dan sms melalui telipon juga akan dianggap sebagai salah satu
kaedah penyampaian sesuatu aktiviti surau termasuk mesyuarat AJK; sesuai dengan
peredaran zaman IT sekarang ini.
5.2 Berkenaan
masalah sampah yang tidak dikutip oleh kontraktor ARAH, mesyuarat memutuskan
untuk berunding secara diplomasi dulu dengan pihak-pihak berkenaan sebelum
mengatur satu sesi dialog yang akan melibatkan SUK, SWM dan ARAH jika didapati
masalah masih berlanjutan. Perkara ini akan ditangani oleh persatuan penduduk.
5.3 Sempena
kadatangan bulan ramadhan nanti, seperti biasa pihak surau akan menganjurkan
tahlil yang akan dipimpin oleh Ustaz Awal. Borang tahlil akan disediakan oleh
setiausaha.
Tindakan
: Makluman
6.
Ucapan
Penangguhan
6.1 Pengerusi
sekali lagi merakam ucapan terima kasih kepada semua AJK yang hadir. Mesyuarat ditangguhkan
pada pukul 10.45 malam.
Laporan disediakan oleh :
Disemak oleh :
……………………………..
……………………………..
Tajol Ariffin
Hasan Abdul Ghani bin Mansoor
Setiausaha
Pengerusi
Tarikh : 03hb
Feb 2013
Masa : 09.00
Malam
Tempat : SURAU
INFITAH AL-KHAIRIAH
Kehadiran :
30 orang
1.
Agenda
1 : Ucapan Alu-aluan Pengerusi
1.1 Pengerusi
mengucapkan terima kasih dan mengalu-alukan kehadiran semua AJK dan jemaah yang
hadir. Jemaah yang bukan AJK juga dianggap AJK secara automatik kerana
pengerusi beranggapan surau ini adalah rumah Allah dan milik semua muslimin dan
muslimat.
1.2 Pengerusi
juga menginsafi kekurangan diri sementelah beliau baru menerajui pentadbiran
surau. Justeru beliau berharap barisan AJK lama dan baru saling berganding bahu
bantu membantu demi melicinkan perjalanan dan pentadbiran surau. Tidak lupa
juga beliau berharap moga mantan pengerusi dan bendahari memberikan kerjasama
dan bantuan-bantuan yang dirasakan perlu.
1.3 Beliau
juga memaklumkan mesyuarat AJK akan dijalankan sekurang-kurangnya 4 kali
setahun berdasarkan arahan pejabat agama Negeri Sembilan.
1.4 Sebelum
meneruskan mesyuarat, Pengerusi meminta ustaz Mohd Awal Mangsor membacakan doa
mohon keberkatan dan kesejahteraan.
2.
Agenda
2 : Post Mortem Sambutan Maulidur
Rasul
2.1 Pengerusi
memaklumkan untuk sementara waktu beliau akan menguruskan hal-hal berkaitan
kewangan dan akaun simpan kira surau bersama-sama bendahari yang baru dilantik.
Beliau juga berharap mantan bendahari lama bersedia memberikan tunjuk ajar dan
berkongsi ilmu.
2.2 Jumlah
perolehan Maulidur Rasul berupa kutipan derma dan sumbangan ialah RM1082.00. Jumlah derma penduduk
muslimin dan muslimat Rumah Pangsa Senawang Fasa 2 ialah RM582.00. Sumbangan
daripada kontraktor, KRT dan Ybhg Dato’ Bahrain ialah RM500.00.
2.3 Kos
perbelanjaan Maulidur Rasul akan dikira kemudian. Segala resit pembelian ada
ditangan pengerusi.
2.4 Pengerusi
mengharapkan jika ada apa-apa cadangan untuk menambah baik sambutan Maulidur
Rasul pada masa-masa akan datang, harap dapat diusulkan kepadanya.
Tindakan
: Makluman
3.
Agenda
3 : Status Infrastruktur Surau
3.1 Berkenaan
tiang pintu pagar yang telah rosak, pengerusi telah berhubung dengan pihak
kontraktor dan pihak kontraktor akan membaik pulih tiang pintu pagar itu
semula.
3.2 Pemasangan
bidai atau awning bagi menghalang
tempias air hujan membanjiri ruang luar surau akan diatasi segera sebaik surau
memperolehi dana.
3.3 Peralatan
memasak, pinggan mangkuk juga akan diaudit untuk menentukan mana-mana yang
perlu ditambah atau dibeli baru. Bagaimanapun semua ini akan bergantung kepada status
kewangan semasa surau.
Tindakan
: Makluman
4.
Agenda
4 : Hal-hal Lain/cadangan
4.1 Status
AIM yang menggunakan surau sebagai lokaliti aktivitinya. Pengerusi telah
mendapatkan keterangan daripada mantan Pengerusi, Hj, Ruzali Said. Hj. Ruzali
Said memaklumkan AIM telah menampung bayaran bil eletrik surau sebagai salah
satu tanggunjawabnya kerana menggunakan kemudahan surau.
4.2 Menurut
Pn. Sarimah Othman pula, RM1.00 akan dikutip ke atas setiap ahli AIM yang hadir
pada hari aktiviti mereka dijalankan dan hasil kutipan tersebut akan digunakan
untuk menampung bayaran bil eletrik. Jika terkurang, Hj. Ruzali said akan
menampung kekurangan tersebut.
4.3 Setiausaha
surau, En Tajol Ariffin Hasan pula memaklumkan kepada Pengerusi, untuk tahun
kewangan 2012 lalu, pihak surau hanya membayar bil eletrik cuma sekali sahaja
(Bulan Mei – RM67.00).
4.4 Ustazah
Mah mencadangkan agar diadakan kelas fardhu ain. Pengerusi dan barisan AJK
bersetuju dengan cadangan tersebut. untuk permulaan, kelas fardhu ain mungkin
akan dijalankan sebulan sekali. Jika ada sambutan, jumlah kekerapan kelas
fardhu ain tersebut akan ditambah.
4.5 Pn.
Sarimah Othman mencadangkan diadakan kutipan bulanan sebagai salah satu cara
menambah dana surau. Kutipan berjumlah RM1.00 dicadangkan. Kaedah kutipan boleh
sahaja sebulan sekali, 6 bulan sekali atau setahun sekali berdasarkan mana yang
lebih mudah. Pihak surau pada dasarnya bersetuju dengan cadangan ini.
Setiausaha akan mengeluarkan satu surat rasmi pemberitahuan kepada muslimin dan
muslimat tentang kutipan yang akan diadakan nanti.
4.6 Ustaz
Mohd Awal Mangsor pula menyeru muslimin dan muslimat sentiasa memakmurkan surau
terutama ketika solat subuh kerana menurut beliau, jemaah solat subuh amat
mendukacitakan.
4.7 En.
Nekmat Takin mencadangkan diadakan tabung kutipan khas agar jemaah yang
bersolat di surau terutama jemaah dari luar, mempunyai saluran untuk menderma.
Pengerusi dan barisan AJK bersetuju dengan cadangan tersebut. Pengerusi memohon
kepada barisan AJK agar mendapatkan sebut harga tabung derma tersebut.
4.8 Ustaz
Mohd Awal Mangsor berharap dapat kiranya jemaah muslimin dan muslimat datang
beramai-ramai untuk bersolat subuh secara berjemaah. Buat masa sekarang,
kehadiran jemaah pada waktu subuh amat mendukacitakan.
4.9 Setiausaha
memaklumkan segala maklumat berkenaan surau termasuk aktiviti semasa, minit
mesyuarat, laporan kewangan dan taqwim ada dipaparkan dalam laman blog surau.
Menurut beliau, laman blog surau sentiasa dikemas kini dari semasa ke semasa.
4.10 Pengerusi
menyeru agar barisan AJK memastikan pada setiap kali berakhir program,
dipastikan kebersihan surau, peralatan dan sebagainya dikemas dan dibersihkan
sebelum pulang.
4.11 Pn.
Raja Diwi memaklumkan satu program khas untuk kaum wanita akan diadakan pada
7/2/2013 bersamaan hari khamis jam 2:30 petang. Pengisian program itu adalah
bacaan yassin beramai-ramai. Program dijangka akan dihadiri oleh ketua Wanita
UMNO Bahagian Rasah, Ybhg. Pn. Habsah Hamid.
Tindakan
: Makluman
5.
Ucapan
Penangguhan
5.1 Pengerusi
sekali lagi merakam ucapan terima kasih kepada semua AJK yang hadir. Mesyuarat telah
ditangguhkan pada pukul 10.15 malam.
Laporan disediakan oleh :
Disemak oleh :
…………………………….. ……………………………..
Tajol Ariffin
Hasan
Abdul Ghani bin Mansoor
Setiausaha
Pengerusi
Tarikh : 11hb.
Jan 2013
Masa : 09.00
Malam
Tempat : SURAU
INFITAH AL-KHAIRIAH
Kehadiran :
31 orang (Seperti Lampiran A)
1.
Agenda
1 : Pelantikan Pengerusi Mesyuarat
1.1 Mesyuarat
Agung Tahunan Surau Infitah Al-Khairiah berlangsung sebaik usai solat berjamaah
maghrib. Mesyuarat ini bertujuan melantik barisan AJK Surau Infitah Al-Khairiah
bagi sesi pentadbiran 2013 – 2014.
1.2 Hj.
Ruzali Said telah dilantik untuk mempengerusikan mesyuarat agung Surau Infitah
Al-Khairiah 2013.
1.3 En.
Tajol Ariffin Hasan pula dilantik menjadi setiausaha mesyuarat.
2.
Agenda
2 : Ucapan Pembukaan Pengerusi Mesyuarat.
2.1 Pengerusi
mengingatkan sesiapa sahaja yang dilantik dalam barisan AJK Surau Infitah
Al-Khairiah bagi sesi pentadbiran 2013 – 2014 ini hendaklah bertanggungjawab
dan sentiasa mengimarahkan surau jika ada waktu terluang. Pengerusi tidak mahu
kehadiran mereka pada malam mesyuarat agung ini sekadar untuk mendapatkan
tempat dalam barisan AJK 2013 - 2014.
Tindakan
: Makluman
3.
Agenda
3 : Pelantikan Barisan AJK 2013 – 2014.
3.1 Format
Mesyuarat Agung Tahunan kali ini adalah mengikut pelantikan secara berkumpulan.
Format ini digunakan untuk menjimatkan masa memandangkan mesyuarat dibuat
selepas selesai maghrib dan diharapkan selesai sebelum masuk waktu isyak.
3.2 Pencalonkan
kumpulan pertama dicadangkan oleh Pn. Raja Diwi Sulong dan disokong oleh En.
Khairi Jahim. Manakala pencalonan kumpulan kedua dicadangkan oleh Hj. Shamsudin
Abu dan disokong oleh Pn. Sarimah Othman.
3.3 Berikut
keputusan undian yang telah dibuat :-
BIL
|
JAWATAN
|
CALON
|
DICALONKAN
OLEH
|
DISOKONG
OLEH
|
JUMLAH
UNDI
|
PEMENANG
|
1
|
Pengerusi
|
Hj. Ruzali bin Said
|
Hj. Shamsudin bin Abu
|
Pn. Sarimah bte Othman
|
6
|
Abd. Ghani bin Mansoor
|
Abd. Ghani bin Mansoor
|
Pn. Fatimah bte Syidtamiah
|
En. Abu Bakar bin Suliman
|
19
|
|||
2
|
Setiausa
|
En. Tajol Ariffin bin Hasan
|
Kumpulan
Pertama
|
Sebulat
suara
|
En. Tajol Ariffin bin Hasan
|
|
3
|
Bendahari
|
Pn. Nor Azah bte Baharin
|
Kumpulan
Pertama
|
Sebulat
suara
|
Pn. Nor Azah bte Baharin
|
|
Pn. Normala bte Al Atas
|
Kumpulan
Kedua
|
-
|
||||
Pn. Sarimah bte Othman
|
Kumpulan
Kedua
|
-
|
||||
4
|
AJK
|
Jemaah mesyuarat sebulat suara
bersetuju dengan cadangan En. Nekmat bin Takin agar semua yang hadir
mesyuarat pada malam itu secara automatik dilantik menjadi AJK bagi sesi
Pentadbiran 2013 hingga 2014
|
Tindakan
: Makluman
4.
Agenda
4 : Kemaskini Akuan Surau Di Bank Islam Malaysia Berhad.
4.1 Susulan
dari pertukaran beberapa orang pemangku AJK 2012, maka jemaah mesyuarat
bersetuju pertukaran penama di Bank Islam Malaysia Berhad (Seremban) dibuat
dengan kadar segera.
4.2 Butiran
pertukaran tersebut adalah seperti di bawah : -
BIL
|
JAWATAN
|
NAMA
|
NO KAD PENGENALAN
|
1
|
Pengerusi
|
Abd. Ghani bin
Mansoor
|
660908-05-5049
|
2
|
Setiausaha
|
Tajol Ariffin bin
Hasan
|
670204-04-5271
|
3
|
Bendahari
|
Nor Azah bte
Baharin
|
590930-05-5474
|
5.
Agenda
5 : Laporan Sesi Pentadbiran Tahun Lalu (2011- 2012).
i) Laporan
Kewangan
5.1 Bendahari
memaklumkan akaun surau dari bulan Januari 2012 hingga bulan December 2012
adalah seperti berikut :
BIL
|
PERKARA
|
RM
|
1
|
Baki dibawa ke hadapan ….
|
1,906.05
|
2
|
Perolehan 2012 dari
pelbagai sumber
|
13,182.33
|
JUMLAH BESAR
|
15,088.38
|
|
1
|
Perbelanjaan 2012
untuk pelbagai aktiviti
|
10,431.80
|
2
|
Baki wang ditangan
|
280.00
|
3
|
Baki wang di Bank
Islam Seremban
|
4,376.58
|
JUMLAH BESAR
|
15,088.38
|
Tindakan
: Makluman
ii) Aktiviti Yang Telah Dijalankan
5.2 Setiausaha
membentangkan laporan aktiviti yang telah berjaya dilaksanakan sepanjang tahun
pentadbiran 2012 lalu.
BIL
|
BULAN
|
AKTIVITI
|
1
|
11 Feb
|
Sambutan
Maulidur Rasul (Perarakan dan Ceramah)
|
2
|
25 Feb
|
Gotong
Royong bersama KRT
|
3
|
11 Jun
|
Mesyuarat
AJK membincangkan majlis sambutan Israk Mikraj
|
4
|
16 Jun
|
Israk
Mikraj (Ceramah – Ustaz Solihin)
|
5
|
04 Julai
|
Sambutan
Nifsu Syaaban (Yassin)
|
6
|
15 Julai
|
Kenduri dan tahlil sempena kedatangan awal ramadhan
|
7
|
05
Ogos
|
Nuzul Quran, majlis berbuka puasa, penyampaian sumbangan raya
kepada warga emas, OKU, ibu tunggal dan kanak-kanak di bawah 17 tahun.
|
8
|
08 Sept
|
Rumah terbuka KRT
|
9
|
28 Okt
|
Majlis qurban
|
10
|
14 Nov
|
Sambutan
Awal muharam/maal hijrah
|
4.3 Laporan akaun dan aktiviti 2012 telah
dicadang untuk disahkan oleh En. Abd. Ghani bin Mansoor dan disokong oleh Pn.
Sarimah bte Othman.
Tindakan
: Makluman
6. Agenda 6 : Perkara
Berbangkit
6.1 Tiada
Tindakan : Makluman
7. Agenda 7 : Lain-lain Hal
7.1 Tiada.
Tindakan
: Makluman
8.
Agenda
8 : Ucapan Aluan Pengerusi Baru
8.1 En.
Abd. Ghani bin Mansoor selaku pengerusi Surau Infitah Al-Khairiah yang baru
dilantik mengucapkan berbanyak terima kasih kepada jemaah yang hadir dalam
mesyuarat agung surau dan telah melantik beliau mengetuai pentadbiran surau
bagi sesi 2013 hingga 2014.
8.2
Beliau mengharapkan kerjasama dari seluruh barisan AJK yang baru dilantik untuk
sama-sama berganding bahu mengimarahkan surau seterusnya memastikan surau
meneruskan pelbagai aktiviti-aktiviti yang telah, sedang dan akan diatur
sepanjang tahun ini.
Tindakan
: Makluman
9.
Agenda
9 : Ucapaan Penanguhan
9.1 Pengerusi
mesyuarat sekali lagi merakam ucapan terima kasih kepada semua jemaah yang
hadir. Mesyuarat Agung ini telah ditangguhkan pada pukul 08.35 malam.
Laporan disediakan oleh : Disemak
oleh :
……………………………..
……………………………..
Tajol Ariffin bin
Hasan
Abdul Ghani bin Mansoor
Setiausaha
Pengerusi
LAMPIRAN
A
KEDATANGAN
:
- HJ. RUZALI BIN SAID (BLOK C37)
- TAJOL ARIFFIN BIN HASAN
(BLOK D05)
- SAMSUL BAHARI BIN
HUSSIN (BLOK
D35)
- MOHD. RADZI BIN AKIB (BLOK C19)
- NEKMAT BIN TAKIN (BLOK C20)
- ABU BAKAR BIN SULIMAN (BLOK C13)
- KHAIRI BIN JAHIM (BLOK
D48)
- ABD. GHANI BIN MANSOOR (BLOK F10)
- NORFITRI BTE SARIF (BLOK F10)
- HAZLIN BTE M. ROMZI (BLOK E23)
- JAMILAH BTE TAAT (BLOK F03)
- PADILAH BTE MUSTAFA (BLOK
E40)
- NORMAH BTE DOLLAH (BLOK E08)
- NORHISHAM BTE HJ.
ITHNIN (BLOK D05)
- KHARIAH BTE HJ. ABAS (BLOK
C14)
- ERZANTINA BTE HASHIM (BLOK E42)
- ROSMAWATI BTE HAMIM (BLOK F15)
- ZAITON BTE HASSAN (BLOK B22)
- MASNAH BTE NORDIN (BLOK C34)
- ROSMAH BTE SALLEH (BLOK B18)
- RAHMAH BTE IBRAHIM (BLOK C12)
- MAIMUNAH BTE HJ. ABU
TALIB (BLOK C20)
- RAJA DIWI BTE SULONG (BLOK C36)
- FATIMAH BTE SYIDTAMIAH (BLOK F13)
- NOR AZAH BTE BAHARIN (BLOK F48)
- NORMALA BTE AL ATAS (BLOK
B02)
- ZAINUN BTE AHMAD (BLOK C02)
- HALIMAH BTE HASSAN (BLOK B02)
- HJ. SHAMSUDIN BIN ABU (BLOK B02)
- SARIMAH BTE OTHMAN (BLOK B01)
- YASHIMAH BTE YAAKOP (BLOK F16)
SENARAI AHLI JAWATAN KUASA SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH
SESI 2011-2012
PENGERUSI : EN. RUZALI BIN SAID
(014-2658 952)
SETIAUSAHA : EN. TAJOL ARIFFIN BIN HASAN
(012-3748 376)
BENDAHARI : PN. NORHISHAM BT. HJ ITHNIN
(017-2769 419)
BARISAN AJK :
1) EN. MOHAMAD RADZI BIN AKIB
2) EN. MOHD YUSOH BIN SIRAT
3) EN. NEKMAT BIN TAKIN
4) EN. MADIN BIN BAKAR
5) EN. ABU KASSIM BIN MOHAMAD
6) EN. KHAIRI BIN JAHIM
7) EN. ARZREEN BIN ABAS
8) PN. HAMIDAH BT. BASHAR
9) PN. NORMALA BT. AL-ATAS
10) PN. JAMILAH BT. TAAT
11) PN. AZILA BT. ALIAS
12) PN. RODIAH BT. MAJID
13) PN. MAIMUNAH BT. HJ ABU TALIB
14) PN. NOR AZAH BT. BAHARIN
15) PN. SITI ROHANI BT. MISKAN
16) PN. CIK PUTEH BT. BUNGSU
17) PN. RAJA DIWI BT. SULONG
18) PN. CHE MAH BT. JAAFAR
19) PN. AZIZAH BT. MAHMUD
20) PN. SARIMAH BT. OTHMAN
21) PN. PARIDAH BT. HJ. HAMID
MINIT MESYUARAT AJK SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH KALI KE 2 (2011)
Tarikh : 25hb. Mac 2011
Masa : 09.00 Malam
Tempat : SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH
Kehadiran : 21 orang
1. Agenda 1 : Ucapan Alu-aluan Pengerusi
1.1 Pengerusi mengucapkan terima kasih dan mengalu-alukan kehadiran semua AJK dan jemaah yang hadir.
1.2 Sebelum memulakan mesyuarat, Pengerusi meminta imam 1 membacakan doa mohon keberkatan dan kesejahteraan.
2. Agenda 2 : Pengesahan Minit Mesyuarat Lalu
2.1 Pengerusi meminta minit mesyuarat lalu disahkan sebelum dibahas.
2.2 En. Abdul Ghani Mansoor mencadangkan minit mesyuarat kali pertama (2011) itu diluluskan. Ia di sokong Pn. Norhisham Hj Ithnin.
Tindakan : Makluman
3. Agenda 3 : Laporan Kewangan
3.1 Bendahari memaklumkan akaun surau dari bulan Januari 2011 hingga bulan Febuari 2011 adalah seperti berikut. (Satu salinan kepada semua AJK telah disertakan).
3.1.1 Jumlah Wang Masuk
(Derma/Baitulmal/Pej. Menteri Besar) - RM56,758.17
3.1.2 Jumlah Wang Keluar - RM41,968.60
3.1.3 Baki Wang ditangan - RM 60.00
3.1.4 Baki Wang di bank - RM13,429.57
3.2 Bendahari memaklumkan laporan kewangan surau disediakan setiap bulan dengan pengesahan dan tanda tangan dari pemeriksa kira-kira.
3.3 Pengerusi memaklumkan tidak perlu laporan bulanan memadai ia dibentang semasa mesyuarat AJK yang diadakan 4 kali setahun sebagaimana mengikut peruntukan dalam perlembagaan sebuah pertubuhan.
(Rujuk Fasal 11 Perkara 6)
Tindakan : Makluman
4. Agenda 4 : Laporan Aktiviti
i) Aktiviti Lalu
4.1 Sambutan Maulidur Rasul telah diadakan dengan kerjasama KRT, RELA dan UMNO Cawangan. Perarakan telah diadakan dengan pembabitan lebih kurang 100 orang jemaah. Ceramah khas Maulidur Rasul disampaikan oleh Ustaz Mohd Daniel Ibrahim selepas solat maghrib.
Tindakan : Makluman
ii) Aktiviti Semasa
4.2 Kelas mengaji dan fardhu ain percuma telah diadakan bermula 21hb Mac. Ia dikendalikan oleh Ustazah Mah bte Jaafar.
Tindakan : Makluman
iii) Aktiviti Akan Datang/Cadangan
4.3 Majlis gotong royong membersihkan surau akan diadakan pada 24hb April 2011. Semua jemaah dijemput hadir memberikan kerjasama.
Tindakan : Makluman/ Biro Kebersihan dan Keceriaan
5. Agenda 5 : Perkara Berbangkit
5.1 Pengerusi dan AJK sebulat suara meluluskan agenda 6 dalam minit mesyuarat lalu kecuali perkara 6.5.1.
5.2 Beliau juga mengingatkan kembali sebarang pembelian peralatan surau yang mempunyai amaun yang tinggi perlu mendapat kelulusan Pengerusi dan AJK terlebih dahulu.
Tindakan : AJK
5.3 Pengerusi memaklumkan sumbangan kewangan untuk majlis perkahwinan AJK (anak-anak mereka sahaja) akan diberikan sebagai menghargai jasa mereka dalam pentadbiran surau.
Tindakan : Makluman
6. Agenda 6 : Lain-lain Hal
6.1 Pengerusi memaklumkan Skim Khairat Kematian masih terbuka. Skim Khairat itu juga telah mendapat kelulusan dari ROS dan salinan sijil sah pendaftarannya telah ditampal di papan kenyataan.
6.2 Pn. Raja Dewi mencadangkan kutipan RM1.00 dipraktikan semula seperti dulu. Cadangan tersebut mendapat persetujuan majoriti. Kaedah kutipan adalah mengikut blok. Wakil blok yang ditentukan adalah seperti berikut :-
Blok B – Pn. Sarimah
Blok C – Pn. Zariah Manap
Blok D – Pn Norsyam Hj. Ithnin
Blok E – Pn. Rogayah Sazar Ali
Blok F -
6.3 Pn Sarimah memaklumkan Jiran Wanita KRT akan menganjurkan satu aktiviti
Tindakan : AJK/Makluman
7. Ucapan Penangguhan
7.1 Pengerusi sekali lagi merakam ucapan terima kasih kepada semua AJK yang hadir. Mesyuarat telah ditangguhkan pada pukul 10.15 malam.
Laporan disediakan oleh :
Abdul Ghani bin Mansoor
Setiausaha
Disemak oleh :
Mohd Awal bin Mangsor
Pengerusi
Tarikh : 09hb. Jan 2011
Masa : 09.00 Malam
Tempat : SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH
Kehadiran : 27 orang
1. Agenda 1 : Ucapan Alu-aluan Pengerusi
1.1 Pengerusi Surau Infitah Al-Khairiah merangkap Imam 2 surau mengucapkan terima kasih dan mengalu-alukan kehadiran semua AJK.
1.2 Pengerusi memaklumkan Setiausaha surau lambat hadir kerana terbabit dalam majlis tahlil sempena Hari Keputeraan Tunku Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan di Masjid Negeri.
1.3 Sebelum memulakan mesyuarat, Pengerusi membacakan doa mohon keberkatan dan kesejahteraan.
Tindakan : Makluman
2. Agenda 2 : Pengesahan Minit Mesyuarat Lalu
2.1 En. Tajol Ariffin Hasan selaku Timbalan Setiausaha membacakan minit mesyuarat yang lalu untuk pengesahan. Salinan minit telah diberikan kepada semua AJK.
2.2 En. Nekmat Takin mencadangkan minit mesyuarat itu diluluskan dan Pn. Ana Hashim menyokong.
Tindakan : Makluman
3. Agenda 3 : Laporan Kewangan
3.1 Pn Norhisham bte Hj. Ithnin, Bendahari surau Infitah Al-Khairiah memaklumkan akaun surau yang berakhir pada 31hb Dec, 2010 adalah seperti berikut. (Satu salinan kepada semua AJK telah disertakan).
3.1.1 Jumlah Wang Masuk
(Derma/Baitulmal/Hibah/Pej. Menteri Besar) - RM53,304.18
3.1.2 Jumlah Wang Keluar - RM42,559.01
3.1.3 Baki Wang ditangan - RM 45.00
3.1.4 Baki Wang di bank - RM8,700.18
3.2 Pengerusi mengingatkan kepada bendahari segala perbelanjaan hendaklah beserta dengan resit. Bendahari memaklumkan semua resit-resit ada dalam simpanan beliau.
3.3 Imam 1 merangkap Timbalan Pengerusi mencadangkan agar diadakan buku lejar bagi mencatatkan urusan wang keluar masuk dan ia hendaklah disahkan setiap bulan oleh pemeriksa kira-kira. Ia untuk memudahkan penyediaan laporan tahunan akaun surau.
3.4 En. Tajol Ariffin bin Hasan mencadangkan laporan kewangan ini disahkan manakala En Ruzali Said menyokong.
Tindakan : Makluman
4. Agenda 4 : Laporan Aktiviti
i) Aktiviti Lalu
4.1 Salinan laporan aktiviti sepanjang tahun 2010 telah diberikan kepada semua AJK. Timbalan Setiausaha turut memaklumkan segala laporan dan aktiviti surau boleh juga dirujuk dan dibaca menerusi laman blog surau.
Tindakan : Makluman
ii) Aktiviti Semasa
4.2 Tiada aktiviti semasa dilaporkan.
Tindakan : Makluman
iii) Aktiviti Akan Datang/Cadangan
4.3 Program bersama Badan Kebajikan dan UMNO Cawangan untuk menganjur Hari Keluarga/Riadah Keluarga akan dibincangkan pada satu mesyuarat khas bertarikh 13hb Januari, 2011 (selepas tahlil/bacaan yasin).
5. Agenda 5 : Perkara Berbangkit
5.1 Pengerusi memaklumkan untuk tahun 2011, segala projek-projek surau hendaklah di bawah seliaan AJK surau secara giliran. Tidak dibenarkan hanya AJK-AJK tertentu sahaja menyelia sesuatu projek. Ini untuk mengelakkan jemaah ramai menganggap AJK ada kepentingan peribadi terhadap sesuatu projek.
Tindakan : AJK
5.2 Timbalan Pengerusi menyentuh tentang program/majlis surau yang bertindih. Beliau mahu AJK memastikan tiada program yang dijalankan secara bertindih di masa akan datang. Sebagai contoh program ceramah israk mikraj yang disekalikan dengan majlis ceramah sempena kehadiran bulan ramadhan. Beliau mahukan jemaah dapat fokus terhadap sesuatu ceramah.
Tindakan : AJK
5.3 Puan Ina Kasim yang juga Biro Kebajikan dan Kewangan menyentuh tentang kebersihan surau. Beliau mencadangkan dilantik seseorang untuk memastikan kebersihan surau dan diberikan imbuhan saguhati. Peruntukan saguhati itu diambil dari AIM sebanyak RM20.00 sebulan manakala RM20.00 lagi diberikan kepada pemotong rumput. En Ruzali Said mencadangkan tugas itu diberikan kepada En. Mohamad Yusof dan dibantu oleh mana-mana AJK yang ada kelapangan. Skop kerja bukanlah setiap hari tetapi berdasarkan keadaan kebersihan semasa surau.
5.4 Pengerusi bertanyakan status bangunan yang diguna pakai oleh muslimah. Pn Ina Kasim menjelaskan ia akan diserahkan semula kepada pihak surau sebaik kerja-kerja pembersihan selesai dilakukan.
Tindakan : Makluman.
6. Agenda 6 : Lain-lain Hal
6.1 Pengerusi mencadangkan pembelian pinggan mangkuk baru. Beliau juga menegur penggunaan pinggan pakai buang kerana merasakan pinggan-pinggan yang sedia ada tidak digunakan dan membazir sahaja. Bagaimanapun beliau faham jika digunakan pinggan-pinggan sedia ada, akan timbul masalah untuk mencuci pinggan-pinggan tersebut kerana berdasarkan keadaan lalu, hanya orang-orang yang sama sahaja bertugas mencuci pinggan. Pengerusi mencadangkan ia dibuat secara giliran dan sedikit imbuhan diberikan berdasarkan keadaan kewangan semasa surau. Imbuhan yang diberikan dengan harapan dapat menarik orang ramai untuk sama-sama membantu mencuci pinggan secara giliran.
6.2 En. Nekmat mencadangkan papan tanda lama surau (signboard) dipasang di kawasan yang difikirkan sesuai di sekitaran surau. Beliau juga mencadangkan diadakan peti/tabung derma yang lebih sesuai menggantikan peti/tabung derma lama.
6.3 Pn Padilah mencadangkan tirai langsir yang memisahkan antara jemaah lelaki dan wanita ditukar baru kerana tirai yang ada sekarang telah lusuh.
6.4 Timbalan Setiausaha mencadangkan pembelian peti cadangan untuk tujuan jemaah menghantar segala bentuk cadangan/komen kepada pihak pentadbiran surau.
6.5 Timbalan Pengerusi mencadangkan :-
1. Pembelian set AV (TV dan VCD). Ia untuk digunakan bagi mendengar dan menonton VCD agama (Ceramah/bacaan Al Quran) pada waktu senggang. (Selepas solat maghrib, sementara menunggu solat isyak).
2. Pemasangan kubah untuk lebih menonjolkan identiti surau.
3. Pemasangan lampu limpah (spot light) pada papan tanda di pagar surau.
6.6 Pengerusi memaklumkan suatu mesyuarat khas antara Surau Infitah Al-Khairiah dengan Surau Sri Mawar 1 akan diadakan untuk membincangkan pelaksanaan Skim Khairat. Skim ini dicadang untuk dilaksanakan secara bersama antara 2 kariah.
Tindakan : AJK/Makluman
7. Agenda 6 : Ucapan Penangguhan
7.1 Pengerusi sekali lagi merakam ucapan terima kasih kepada semua AJK yang hadir. Mesyuarat telah ditangguhkan pada pukul 10.45 malam.
Laporan disediakan oleh :
……………………………..
Abdul Ghani bin Mansoor
Setiausaha
Disemak oleh :
……………………………..
Mohd Awal bin Mangsor
Pengerusi
MINIT MESYUARAT AJK SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH KALI KE 4 (2010)
Tarikh : 19hb. Ogos 2010
Masa : 10.00 Malam
Tempat : SURAU INFITAH AL-KHAIRIAH
Kehadiran : 13 orang
1. Agenda 1 : Ucapan Alu-aluan Pengerusi
1.1 En. Mohd Awal Mangsor selaku pengerusi Surau Infitah Al-Khairiah merangkap Imam 2 surau mengucapkan terima kasih atas kehadiran semua AJK. Beliau juga mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut ramadhan.
1.2 Pengerusi menyarankan agar pada setiap kali mesyuarat AJK surau, ia dimulai dengan bacaan doa mohon keberkatan Allah SWT. Kemudian pengerusi sendiri membacakan doa sebelum memulakan mesyuarat.
Tindakan : Makluman
2. Agenda 2 : Pengesahan Minit Mesyuarat Lalu
2.1 En. Abdul Ghani Mansoor selaku Setiausaha membacakan minit mesyuarat kali ke 3 sepintas lalu untuk pengesahan.
2.2 En. Tajol Ariffin bin Hasan mencadangkan minit mesyuarat kali ke 3 itu diluluskan dan Pn. Raja Dewi bte Sulong menyokong.
Tindakan : Makluman
3. Agenda 3 : Laporan Kewangan
3.1 Pn Norhisham bte Hj. Ithnin, Bendahari surau Infitah Al-Khairiah memaklumkan akaun surau bagi bulan Jun hingga Julai adalah seperti berikut. (Satu salinan kepada semua AJK telah disertakan)
3.1.1 Jumlah Wang Masuk
(Derma/Baitulmal/Hibah/Pej. Menteri Besar) - RM33,522.20
3.1.2 Jumlah Wang Keluar - RM29,798.00
3.1.3 Baki Wang ditangan - RM -
3.1.4 Baki Wang di bank - RM23,724.20
3.2 Penolong Setiausaha En. Tajol Ariffin bin Hasan memaklumkan sebanyak 4 kertas kerja mohon peruntukan dari Baitulmal telah dihantar. 2 dari kertas kerja tersebut telah diluluskan iaitu peruntukan untuk mengubah suai surau termasuk menambah kelengkapan surau diluluskan sebanyak RM8,000.00 dan 1 kertas kerja mohon peruntukan moreh sempena bulan ramadhan juga diluluskan sebanyak RM1,000.00. 2 lagi kertas kerja masih menunggu kelulusan iaitu kertas kerja mohon peruntukan taqwim tahunan (6 bulan) dan mohon peruntukan israk mikraj. Manakala 2 lagi kertas kerja kepada Adun Bagan Pinang iaitu kertas kerja mohon peruntukan taqwim dan kertas kerja mohon peruntukan untuk dana sumbangan ramadhan juga masih dalam proses penilaian Adun.
Tindakan : Makluman
4. Agenda 4 : Laporan Aktiviti
i) Aktiviti Lalu
4.1 Program sambutan dan ceramah Israk Mikraj, Nisfu Sya’aban dan Awal Ramadhan telah diadakan pada 22hb Julai. Ceramah disampaikan oleh Kadi Rembau.
4.2 Majlis bacaan yassin dan doa sempena Nisfu Sya’aban telah diadakan pada 26hb Julai. Bacaan yassin telah dipimpin oleh Imam 2 Surau Infitah Al-Khairiah.
Tindakan : Makluman
ii) Aktiviti Semasa
4.3 Sempena bulan ramadhan ini Surau Infitah Al-Khairiah mengadakan solat sunat tarawih pada setiap malam.
4.4 Majlis tahlil aruah sebagaimana yang telah dirancang pada mesyuarat lalu, juga telah diadakan hampir sepanjang malam selepas solat sunat tarawikh.
4.5 Pihak surau Infitah Al-Khairiah sama ada melalui sumbangan orang perseorangan ataupun dengan sendirinya telah mengadakan jamuan moreh ramadhan pada setiap malam sepanjang bulan ramadhan.
Tindakan : Makluman
iii) Aktiviti Akan Datang/Cadangan
4.6 Program membuat bubur lambuk secara gotong royong dicadang untuk diadakan pada 27hb Ogos bersamaan hari jumaat. Pn. Raja Dewi memaklumkan peruntukan diperolehi dari YB Senator Dato’ Mohammed Najeeb bin Abdullah (Timb. Ketua UMNO Bahagian Rasah).
4.7 Program membuat bubur lambuk secara gotong-royong kali kedua dicadang untuk diadakan pada 5hb September bersamaan hari Ahad. Program akan dirasmikan oleh YB Dato’ Hj Hasim bin Rusdi. En. Abdul Ghani Mansoor memaklumkan peruntukan diperolehi dari JASA.
4.8 Majlis berbuka puasa akan diadakan sebanyak 2 kali iaitu pada 27hb Ogos dan 5hb September.
4.9 Cadangan pemberian sumbangan hari raya akan diadakan bersempena majlis berbuka puasa pada 5hb September. Seramai 22 orang yang dicadangkan untuk menerima sumbangan iaitu :-
1. Pn. Zubaidah Rasip
2. Pn. Junaidah
3. Pn. Norizam Razali
4. Pn. Shasha Baharin
5. Pn. Kamsiah Idris
6. Pn. Puteh Bongsu
7. Pn. Rogayah Sazar Ali
8. Pn. Jamaliah
9. Pn. Rodiah Majid
10. Pn. Serpiah Sa’ad
11. Pn. Kariah Abas
12. Pn. Rahmah Ibrahim
13. Pn. Sharipah Nor Azam
14. Ustazah Mah
15. Pn. Marona Sa’aban
16. Pn. Ani Lan
17. Pn. Timah
18. Pn. Fadilah Mustapa
19. Pn. Norita
20. Pn. Azizah Mahmud
21. Pn. Norsiah
22.
Tindakan : Semua AJK
5. Agenda 5 : Lain-lain Hal
5.1 Beberapa perkara telah dibincangkan antaranya;
1. Cadangan membaiki atau membeli baru set peralatan PA System, menambak tanah di bahagian belakang/berhampiran mimbar.
2. En. Nekmat Takin menyarankan agar sistem pendawaian eletrik surau diselenggara semula kerana sering kali terdapat gangguan ‘spark’ pada fius hadapan. Begitu juga masalah air-cond bahagian perempuan yang sering ‘trip’.
3. En. Tajol Ariffin Hasan mohon papan kenyataan dibeli baru.
4. En. Abdul Ghani Mansoor mohon ditambah kabinet untuk menyimpan segala borang. Beliau juga menyarankan diadakan Carta Organisasi Surau
5. Kariah muslimah mohon ‘stand’ untuk menggantung telekung.
Tindakan : Makluman
6. Agenda 6 : Ucapan Penangguhan
6.1 Pengerusi sekali lagi merakam ucapan terima kasih kepada semua AJK yang hadir. Mesyuarat telah ditangguhkan pada pukul 10.45 malam.
Laporan disediakan oleh :
……………………………..
Abdul Ghani bin Mansoor
Setiausaha
Disemak oleh :
……………………………..
Mohd Awal bin Mangsor
Pengerusi
Disemak oleh :
……………………………..
Mohd Awal bin Mangsor
Pengerusi